Zákonné zastoupení se uplatňuje tehdy, nemá-li
účastník způsobilost k právním úkonům, nebo je
jeho způsobilost k právním úkonům omezena.
V rozsahu, v jakém účastník nemá procesní způsobilost,
musí být zastupován zákonným zástupcem.
-
účastníkovi, který nemá procesní způsobilost
nebo je-li jeho procesní způsobilost
omezena, pokud nemá zákonného zástupce
nebo nemůže-li ho zákonný zástupce zastupovat
a nemá-li opatrovníka podle zvláštního
zákona,
Tato situace nastává zejména tehdy, jestliže
účastníkovi ještě zákonný zástupce nebo
opatrovník podle hmotného práva nebyl soudem
ustanoven a je vedeno správní řízení, jehož
se tato osoba účastní. Za opatrovníka podle zvláštního zákona je třeba považovat
nejenom opatrovníka osoby zbavené způsobilosti
k právním úkonům, ale i pěstouna nebo
poručníka, má-li vůči nezletilému práva a povinnosti
odpovídající rodičovské zodpovědnosti.
-
osobám, kterým brání jiná právní překážka,
aby v řízení činily úkony, jestliže si nezvolily
zmocněnce,
SŘ nestanoví, o jakou překážku se může jednat,
z formulace však vyplývá, že půjde o překážku
právní, tj. nikoliv pouze faktickou. Takovou
právní překážkou může být zadržení
v ústavu zdravotnické péče, je-li účastník nosičem
(bacilonosičem), vazební stíhání nebo
výkon trestu odnětí svobody apod.
-
právnické osobě, která nemá orgán způsobilý
za ni jednat, popřípadě jemuž lze doručovat,
popřípadě je-li v jiném řízení
předmětem sporu, kdo tímto orgánem
právnické osoby je,
SŘ má bezpochyby na mysli absenci jak osob,
které jednají jménem právnické osoby (statutární
orgány), tak případně osob, které jednají
za ni (prokuristu, pověřence) ve vztahu obdobném
zastoupení. Nelze-li doručovat na adresu
sídla uvedenou v obchodním nebo jiném rejstříku,
může správní orgán přistoupit k doručení
na adresu statutárního orgánu nebo jeho člena.
Důvod ustanovení opatrovníka proto, že právnická
osoba nemá orgán, jemuž lze doručovat,
je tedy v podstatě nadbytečný, neboť jde o případ,
kdy zde není orgán způsobilý za právnickou
osobu (event. jejím jménem) jednat vůbec.
Řízení, v němž je vyjasňována otázka, kdo je
oprávněn za právnickou osobu jednat, bude zpravidla řízením soudním, řízení správní není
vyloučeno. Správní orgán by měl, zjistí-li,
že jsou pochybnosti o tom, kdo je oprávněn
jménem právnické osoby jednat, nebo takové
osoby není, dát podnět příslušnému státnímu
orgánu (živnostenskému úřadu, soudu vedoucímu
obchodní rejstřík), aby z úřední povinnosti
zahájil řízení o uvedení faktického stavu
do souladu se stavem právním.
-
osobám neznámého pobytu nebo sídla, osobám,
jimž se prokazatelně nedaří doručovat,
S ohledem na skutečnost, že trvalý pobyt je
v zásadě pouze institutem evidenčním, měl by
se správní orgán pokusit o zjištění skutečného
pobytu účastníka (dotazem na příslušné orgány
evidence obyvatel, obec nebo městskou
část, případně Vězeňskou službu ČR), je-li fyzickou
osobou, při zjišťování sídla právnické
osoby dotazem na státní orgány příslušné
k registraci právnických osob (rejstříkový
soud, živnostenský úřad, ministerstvo vnitra
nebo jiné příslušné ústřední správní orgány).
Není-li pobyt nebo sídlo účastníka známo,
a dále tehdy, je-li tento pobyt znám, ale nedaří-
li se účastníku doručovat (nepřebírá písemnosti,
doručující úřední osobě neotvírá, zdržuje
se v místě pobytu nepravidelně, a proto
mu není možné doručit apod.), správní úřad
ustanoví opatrovníka. Opatrovníka neustanovuje
tehdy, nejde-li o účastníka, jemuž má být
v řízení uložena povinnost nebo odňato právo
– takové osobě doručuje veřejnou vyhláškou.
-
osobám, které nejsou známy,
Za účastníka, jehož osoba není známa, je třeba
považovat osobu s určitým vztahem k věci, o niž se v řízení jedná, nebo mající jiný vztah
k předmětu řízení, který ji jako účastníka vymezuje,
avšak taková osoba není známa. Například
půjde o vlastníka vraku vozidla, vlastníka
nemovitosti, nelze-li údaj o vlastníku zjistit
z úředních evidencí, matku, která požádala
o utajení svých osobních údajů v souvislosti
s porodem apod. Opatrovníka neustanovuje
tehdy, nejde-li o účastníka, jemuž má být v řízení
uložena povinnost nebo odňato právo –
takové osobě doručuje veřejnou vyhláškou.
-
osobám zvlášť těžce zdravotně postiženým,
s nimiž se nelze dorozumět ani prostřednictvím
tlumočníka nebo prostředníka
Zda jde o osobu zvlášť těžce zdravotně postiženou,
jíž brání postižení v komunikaci se
správním orgánem a v uplatňování jejích procesních
práv, řeší správní orgán v rámci správního
uvážení, zda taková osoba má, či nemá
průkaz osoby těžce zdravotně postižené nebo
průkaz mimořádných výhod, zde není podstatné,
neboť kritéria přiznání těchto průkazů
jsou jiná než kritéria, jimiž je možné posoudit,
zda zdravotně postižené sobě její postižení
brání v komunikaci, ve vyjadřování, v přítomnosti
u ústního jednání apod. a tuto překážku
nelze překonat ani za pomoci tlumočníka nebo
opatrovníka. Takové osobě ustanoví správní
orgán opatrovníka vždy. Toto ustanovení se
použije i tam, kde by bylo ustanovení tlumočníka
nebo prostředníka vzhledem ke zdravotnímu
postižení účastníka (hluchota, hluchoněmost,
hluchoslepost) možné, ale účastník neovládá
znakovou řeč nebo s ustanoveným
tlumočníkem nebo prostředníkem komunikovat
nehodlá a správní orgán nemá jinou možnost,
jak by se s ním dorozuměl.
-
osobám stiženým přechodnou duševní poruchou,
která jim brání samostatně v řízení
jednat, je-li to nezbytné k hájení jejich
práv; v těchto případech správní orgán
rozhoduje na základě odborného lékařského
posudku,
Podmínkou ustanovení opatrovníka podle tohoto
ustanovení bude existence duševní poruchy,
která účastníku brání jednat ve správním
řízení samostatně (a to buď vůbec v řízení vystupovat,
nebo uvědomit si dosah…